PASZPORT DO EKOLANDII
Kliknij w obraz i zobacz więcej
RZESZOWSKA AMAZONIA
Kliknij w obraz i zobacz więcej
LABORATORIUM BIORÓŻNORODNOŚCI
Kliknij w obraz i zobacz więcej
AKADEMIA BIORÓŻNORODNOŚCI - SOS DLA BIORÓŻNORODNOŚCI
Kliknij w obraz i zobacz więcej
ŁĄKI ŚW. FRANCISZKA
Kliknij w obraz i zobacz więcej
×

Wiadomość

PDO driver not supported by Falang yet. Use MySQLi driver.

W okresie od września 2014 roku do czerwca 2016 roku Stowarzyszenie „EKOSKOP” realizowało cykle warsztatów edukacji ekologicznej projektu „Alarm dla bioróżnorodności Podkarpacia”. Trenerzy prowadzący zajęcia, na zakończenie warsztatów, rozdawali uczestnikom ankiety ewaluacyjne. Uczestnicy byli informowani, że ankieta jest anonimowa i ma być wypełniana szczerze , a zwrot ankiety jest oczekiwany - choć nie obowiązkowy. Ankiety wypełniane były przez uczestników warsztatów wyjazdowych „Paszport do Ekolandii” oraz „Laboratorium bioróżnorodności” (zajęcia plenerowe i stacjonarne które toczyły się w szkołach i Centrach Edukacji Ekologicznej). Ankiety ewaluacyjne wypełniane były również przez uczestników warsztatów „Akademia bioróżnorodności” z u tym działem dorosłych - głównie nauczycieli szkół projektu oraz pracowników i wolontariuszy Centrów Edukacji Ekologicznych z Podkarpacia

Ok 20% zajęć realizowanych było dla małych dzieci dla których sporą trudność stanowiły wypowiedzi pisemne dlatego w ankietach obok pytań „Co ci się podobało na zajęciach najbardziej”, „Co byś zmienił w zajęciach” zastosowano możliwość wypowiedzi graficznej przez zaznaczenie do wyboru piktogramu „buzi uśmiechniętej” i „buzi smutnej”. Takie zaznaczenie pozwalało ocenić ogólną atrakcyjność warsztatu.

Łącznie po zajęciach zgromadzono 8838 ankiet w tym 6763 ankiety z „Laboratorium bioróżnorodności”, 1456 ankiet z zajęć wypraw „Paszport do Ekolandii  oraz 519 ankiet z zajęć „Akademii bioróżnorodności”.

Generalnie zdecydowana większość ankiet warsztaty ocenia bardzo pozytywnie i pozytywnie (8696 ankiet  - 98,4 %). Tylko 142 ankiety (1,6%) ma zaznaczoną smutną  buzię L . Jednak szczegółowa analiza opisów zawartych w tych „negatywnych” ankietach wskazuje, że w większości wypadków zajęcia się podobały i ich odbiór był pozytywny. Zapewne część dzieci skreślała buzie smutna by została nienaruszona buzia uśmiechnięta co było odczytane jako ocena negatywna. W sumie tylko 37 ankiet jest zdecydowanie negatywna i zawiera zarówno zaznaczenie „smutnej buzi” L jak i opisowe oceny negatywne lub mocno krytyczne.

Szczegółowe wyniki:

„Laboratorium bioróżnorodności”; 6665 ankiet pozytywnych i 98 ankiet z oceną smutną buzią. 19 ankiet negatywnych w opisie

„Paszport do Ekolandii”; 1425 ankiet pozytywnych, 31 ankiet z oceną smutną buzią, 9 ankiet negatywnych w opisie

„Akademia bioróżnorodności”; 526 ankiet pozytywnych i 13 ankiet z oceną smutną buzią. 3 ankiety negatywne w opisie

 

OPINIE POZYTYWNE.

Laboratorium bioróżnorodności

  • Co Ci się podobało najbardziej? Zebrane na podstawie ankiet dane ( i analiza szczegółowych wypowiedzi opisowych) pozwalają stwierdzić, że zajęcia były odbierane przez uczniów jako ciekawe, interesujące i atrakcyjne zarówno w formie i treści (z „uśmiechniętą buzią”, a często z przymiotnikiem bardzo). Zdecydowanie najbardziej komplementowano zajęcia z mikroskopem i oglądanie żywych okazów zwierząt oraz zajęcia interaktywne w plenerze. Kilkadziesiąt ankiet kończy się komplementem typu „chciałbym mieć częściej takie zajęcia”, „Przyjedźcie jeszcze!” . Najczęściej spotykane odpowiedzi na pytanie Co Ci się podobało najbardziej?: „wszystko było fajne”, „bardzo podobało mi się mikroskopowanie”, „bardzo fajnie było robić zielnik”, „jak zbieraliśmy rośliny”, „kapitalne są żywe owady”, „łapanie żywych robaczków”, „rebusy”, „układanie puzzli”,  „pływanie katamaranem”, „spacerowanie po lesie”, „oglądanie przez lornetki”, „głosy i śpiew ptaków”, „kolorowanie paszportu”, „robienie zielników”, wyjazd do lasu”, „pieczątki w paszporcie”, „motyle i pluskwiaki”, „figurki ptaków”, „gdy zobaczyłem modliszkę:, „prezentacja”, „jak mówili po angielsku”(w wielu warsztatach trenerom projektu towarzyszyli angielskojęzyczni wolontariusze Stowarzyszenia z EVS – Holenderka, Hiszpan, Armenka, Francuz, Hiszpanka, Słowak,).
  •  Czy było coś , co byś zmienił? Co? Nic, było OK, „aby zajęcia były dłuższe , „ wiece czasu”,

Paszport do Ekolandii

  • Co Ci się podobało najbardziej? Zebrane wypowiedzi pozwalają stwierdzić, że zajęcia były odbierane przez  uczestników jako bardzo ciekawe i pożyteczne. Najczęściej spotykane odpowiedzi na pytanie Co Ci się podobało najbardziej to: „wszystko!”, „było super”, „oglądanie lasu”, „wszystko było ciekawe”. Inne wybrane odpowiedzi uczestników na pytanie Co Ci się podobało najbardziej?: „poszukiwanie różnych roślin i zwierząt w runie do pudełka”,  „salamandra”, „opowieść przewodnika”, „bardzo podobało mi się opowieści botanika”, „jak pani opowiadała”, „plener”, „tamy bobrów”, „bardzo fajne było ognisko.”, „pływanie katamaranem”, „oglądanie przez lornetki”, „spinanie się na lisią górę”,  „jak pani brała zwierzęta do ręki”, „robienie zielników”, „widok z budki widokowej”,wyjazd do lasu”, „było cacy”, „dużo się dowiedziałem”, „ciekawa forma prowadzenia”, „chodzenie po szlakach”, „labirynt” (zapewne w Arboretum Bolestraszyce), zajęcia w storczykarni”, „jak zbieraliśmy liście z gleby i wąchali”, „TAK ponieważ było tam pięknie”, „eksperymenty”, „rejs katamaranem”,  „pomiar kwasowości”, „las i dzikie węże”, „sprzęty eko”, „patrzenie przez lornetki”, „podobały mi się paszporty”, poznałem rużne drzewa”(pisownia oryginalna), łutka” (pisownia oryginalna zapewne chodziło o katamaran)” pan był miły i przystojny”, „odszukiwanie z zamkniętymi oczami drzew”, „łapanie owadów”, „wieża widokowa”, „popielica”, „że spotkaliśmy jelenia”, „BYŁO WSPANIALE”,
  • Co nowego się dowiedziałeś – „że drzewa mogą żyć wiele lat”, „że zaskroniec nie ma pupy i zimorodek jest aż taki szybki”,”
  • Czy było coś , co byś zmienił? Co? „Nic”, „było OK”, NIE! NIE!, „aby zajęcia były dłuższe , „ wiece czasu”, „więcej chodzenia”, więcej górek”, „lody” dłuższy rajd”, „więcej zabaw”, „żeby warsztaty były częściej”, „za dużo chodzenia”, „lepsza pogoda!”, „źle dopieczona kiełbasa” , Nie podobało mi się to że osy nas zaatakowały”, żeby było krócej”

 

Akademia bioróżnorodności

  • Co Ci się podobało najbardziej? Zajęcia się bardzo podobały. Najczęściej opinie wyrażane są krótko - Co Ci się podobało najbardziej?; „wszystko” lub „OK”.  Zajęcia były odbierane jako interesujące. Częste opinie : „bardzo podobało mi się mikroskopowanie”,, „oglądanie przez lornetki”, „głosy ptaków”, „zagadki”,  „maski”. „Znajdowanie Parków Narodowych”, „gry planszowe”, „historyjka o królu” - zapewne dotyczy to teatrzyku bioróżnorodności
  • Co byś zmieniłAby były dłuższe zajęcia”,

 

OPINIE NEGATYWNE Z ZAZNACZONĄ SKRZYWIONĄ BUZIĄ L .

Laboratorium bioróżnorodności; Co byś zmienił? Na 98 zaznaczonych jako negatywne, 79 ankiet faktycznie zawierały pozytywne oceny laboratorium. Tylko 19 ankiet było w opisie zdecydowanie oceniających zajęcia jako nudne i złe. Przykłady negatywnych wypowiedzi (co byś zmienił?): „wszystko”, „nie podobało mi się”, „nie robić kukieł”, „że musiałem patrzeć na robaki”,  „nic mi się nie podobało i było beznadziejne”, „nigdy więcej takich zajęć”, „ten paszport jest różowy”, „nic się nie nauczyłem”, „było beznadziejnie”, „do zajęć nie zmuszać kogoś kto nie chce”, „zamiast rysowania pójść na podwórko”,  „nie lubię owadów”, „trzy grube dżdżownice”, „długie gadanie Pana”,

Paszport do Ekolandii. Co byś zmienił?: Na 31 ankiet  z zaznaczeniem „smutnej buzi”, 22 ankiety faktycznie zawierają  pozytywne oceny zajęć, a  tylko 9 zawiera opisowo negatywne oceny. Przykłady odpowiedzi na pytanie Co byś zmienił? – ,autokar, nauczycieli i miejsce wycieczki”, „nie wiem” , „zła toaleta”, „mogło być  więcej zwierząt”, „więcej owadów”, „do rejsu katamaranem można dodać rowery wodne”, „było nudno”,zajęcia nie były interesujące”, , „za dużo nazw”, „mogło być więcej żywych owadów”,  „Pan krzyczał na dzieci” , „Nic mi się nie podobało”, „może być ciekawsza trasa więcej górek”, „żeby był czas na kupienie czegoś”, „aby było mniej gadania”, „zniszczyłbym las, wybudował miasto”, „żeby było ciekawiej”.

Akademia bioróżnorodności; Co być zmienił? na 13 ankiet zaznaczonych jako  -10 ankiet faktycznie zawierały pozytywne oceny, a tylko 3 ankiety były zdecydowanie negatywne na  pytanie co być zmienił wypełniający napisali : „wszystko”!

opracował Mirosław Ruszała

Rzeszów, dnia 3 sierpnia 2016  roku

FaLang translation system by Faboba